7. februar 2014

Sy dine egne hjemmesko - DIY

Vejledning i at sy hjemmesko
Her får du en vejledning i at sy dejlige hjemmesko.
Har du ikke et mønster så skriv til mig, jeg har digitaliseret mine mønstre så jeg kan sende dig det du har brug for - du betaler kun et symbolsk beløb for det(10,-)som er en "betaling" for de mange timer det har taget mig at overføre dem til pdf
Bare skriv til mig her på siden, så finder vi ud af det.
Kig også ind på min facebookside og lad dig inspirere af nogle af de sko, jeg har syet ♥
 
Du skal bruge: Et mønster i din størrelse, et stykke quiltet stof (et lag stof og et lag vat) ca. 40x50cm, et stykke inderstof  ca. 50x50cm, 150cm kantbånd i (fuld) bredde 3,5cm, Tyk filt til såler, evt. latexmælk til sålerne
Obs! Mønsteret er incl. sømrum



Stoffet kan quiltes på en hvilken som helst måde. Jo tættere du quilter desto mere "fladt" bliver stoffet. Dette stof er frihåndsquiltet
Mønsteret til overdelen placeres på stoffet. Vær opmærksom på at der skal klippes 2 overstykker af stoffet og at det ene skal spejlvendes! Trådretning er ligegyldig, vær mere opmærksom på om du får noget fint mønster på den forreste del af skoen
2 færdigtklippede stykker quiltet stof til skooverdelene.
Og her ses de på for- og bagside
Nu skal du bruge stoffet til indersiden; 2 stykker klippes til overdelen og 2 stykker til sålerne.
Et stykke quiltet stof og et stykke inderstof lægges ret mod ret. Syes langes kanten fra A til B. Gør det samme på den anden sko
Klip små hakker i hjørnet så stoffet lægger sig pænt når du vender det. Pas på ikke at komme helt ud til syningen
Så skal retten vendes ud. Fingerpres rundingen forsigtig indefra, hele vejen rundt i syningen så stoffet ligger glat. Rynker stoffet i de 2 skarpe vendinger må du klippe hakken lidt dybere - eller klippe et par hak mere - på vrangsiden.
Sy skoen sammen i hælen; læg de 2 yderstykker ret mod ret og sy dem sammen, herefter ligesådan med inderstykkerne. Klip overflødigt stof væk så en ”vulk” bagi undgås. Du kan godt klippe ned så der bare er 2mm tilbage
Hold yder- og indersko ret mod ret og sy sammen langs den resterende del inderkanten
Vend og fingerpres. Hold sammen med nåle. Nu er hele øverste kant af skoen syet sammen.
Sy en pæn stikning 2-3 mm langs hele øverste kant af skoen.
Hold stoflagene sammen med nåle og zig-zag hele yderste kan
sammen


Du skal nu bruge dit skråbånd, som er foldet på midten, hvorefter begge sider er foldet ind
Så kanter du hele skoen med skråbånd.
Brug en smal zig-zag
Færdigt overstykke på ydersiden

Færdigt overstykke på indersiden
Så skal du ha' fat i de 2 stykker såle-stof, klippet i inderstoffet. Klip desuden 2 stykker efter såle-mønsteret i filt
Zig-zag filt og stof sammen hele vejen rundt. "Hold" stoffet lidt til da det har tendens til at give sig undervejs
Placer overstykket på sålen, start bagerst ved hælen. Hold fast med nåle og sy en stikning 3-4 mm inde hele vejen rundt (langs kanten af skråbåndet). Sy herefter yderligere en stikning 1-2 mm inde hele vejen


Færdig! Kom evt. latex under skoen. Den bliver knap så glat og sålen holder længere


15 kommentarer:

  1. Tusinde tak. Ser godt ud. :) Vil prøve dem
    Syhilsner fra Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Super - glæder mig til at se resultatet :-)

      Slet
  2. Dem må jeg da lige prøve. Tak for fin DIY

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt hvis du kan bruge den! Jeg vil se frem til at se resultatet :-)

      Slet
  3. Marianne Stougaard13 februar, 2014

    vil da gerne købe et mønster af dig til disse
    Hvad str er det i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne Stougaard13 februar, 2014

      send evt besked på facebook, Marianne Gaasekjær Stougaard

      Slet
  4. Hejsa. Er det stadig muligt at købe mønster til disse fine sutsko? Mvh Anne-Line

    SvarSlet
  5. Hej, er det muligt at købe et mønster til disse, str. 39 ?
    M.v.h. Birthe, mail: moroghund@hotmail.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birthe
      Send mig en mail på jettelebahn@aab-net.dk så finder vi ud af det :-)

      Slet
  6. Hej
    Jeg kunne godt tænke mig at købe dit mønster i str 39
    Venlig Hilsen
    Elisa Christiansen

    SvarSlet
  7. Hej. Jeg vil gerne købe mønster til sko. Er der flere str i samme ? Eller køber man 1 str ? Kan jeg betale med mobile pay ?
    Venlig hilsen
    Merete.
    lavetafmig@gmail.com

    SvarSlet
  8. Hej Hvilke str går mønstret op til da jeg bruger str 42/43 og min søn 46 ?
    Mvh Lone Morsing

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Jeg har størrelser fra 34-43 :-)

      Slet
  9. Jeg glemte helt og høre hvor du køber sålene ?
    Mvh Lone Morsing

    SvarSlet
    Svar
    1. Sålerne er oftest lavet af filtplader. Hvis du gerne vil ha dem i uld så har Søstrene Grene af og til nogle og ellers prøv at søge på nettet. Stof2000 har filtplader i syntetisk materiale

      Slet

Kommentarer er altid velkomne!