16. december 2013

Bergamotte

Bergamotte har jeg faktisk aldrig set hos grønthandlere før - hverken hos de arabiske eller hos de danske - så da de dukkede op hos Aarstiderne var jeg nysgerrig nok til straks at bestille en posefuld.
Smagen er en blanding af citron og meget duftende blomster. Overraskende og lækkert. Og nu skal der så eksperimenteres...
Men hvad skal jeg bruge dem til?
Har du en ide eller har du selv lavet noget af bergamotte før så tøv ikke med at lægge et par ord - foreløbig har jeg bare brugt saften som smagsgiver i koldt vand, men nogle spændende ting med disse fantastiske citrusser er jeg nød til at begive mig ud i her i julen
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. I Sydbrasilien, hvor vi har været to gange, har familien vi besøger en farm, og der har de mange forskellige citrustræer. Bl.a. en, som vi fik at vide, var Bergamotte. Vi spiste dem lige fra træet. De er lette at pille, løse i skallen og der går let hul på skallen i den ende, hvor stilken har siddet. derfor er de svære at gemme og transportere. Duften er så stærk, at man ikke kan vaske den af hænderne igen lige med det samme. - Vi kender smagen herhjemme fra de gode gammeldags Bergamotte-bolsjer. Jeg har aldrig set dem i handel herhjemme. men nu ved jeg så, hvor de kan fås.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor sjovt at du har spist dem direkte fra træerne... var de syrlige eller søde når man plukkede dem selv? Jeg synes disse er noget syrlige - men dejligt friske. Og det er jo nok Althea-bolscherne du tænker på :-)

      Slet
  2. Tak for oplysningen!
    For nej, har aldrig set, brugt eller smagt frisk bergamotte.
    Jeg kender det kun fra Earl Grey te, hvor det jo er smagsgiveren. Men hvor jeg ELSKER al citrus og sort te, er jeg dog ikke vild med Earl Grey.. Jeg har på fornemmelsen, at jeg ville have det anderledes, hvis jeg tilsatte lidt frisk bergamotte til den sorte te :).

    SvarSlet
    Svar
    1. De er i hvert fald meget aromatiske - tror også jeg skal prøve dem i min te - enten som lidt pressede dråber eller som et stykke skal, der trækker med teen :-) "Aarstiderne" foreslår også at prøve en Bergamotte-fromage. Det lyder også interessant.

      Slet

Kommentarer er altid velkomne!