4. juni 2013

Shot Cottons

På engelsk har man en stofbetegnelse der hedder "Shot Cotton". Jeg blev nysgerrig på dette efter at ha' set Kaffe Fassets nyeste bog "Shots and Stripes". For hvad er Shots egentlig for noget - og har vi en betegnelse for dette stof på dansk?...
.
Jeg har søgt på vævning og på Shot Cotton. Efter bedste evne mener jeg at komme frem til at et stykke shot er et stykke stof (som kan være i lavet forskellige fibre fx bomuld, silke, hør, syntetiske fibre) hvor trend og islæt er i 2 forskellige farver (som dog farvemæssigt ligger meget tæt på hinanden). Stoffet var meget populært i det 18. og 19. århundrede og bliver idag mest brugt til slips(!). 
Kaffe Fassett har åbenbart taget et "gammelt" stykke stof op og givet det nyt liv. Jeg synes hans shots er utroligt smukke - der er et helt specielt liv i stoffet pgs farvenuance-forskellen i stoffet. 
På min Londontur for nylig købte jeg bl.a. 2 stykker shots (lilla og grøn) til et tæppe
Jeg har ikke kunne finde ud af om vi har et dansk udtryk for dette stykke stof??? Ved du noget om det så læg gerne et par ord eller et link ♥


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kommentarer er altid velkomne!