15. september 2012

Lækker lækker Pæretærte

En skål fyldt med meget modne pærer - som var alt for modne til at de var lækre at spise - en regnvejrslørdag, samt en plan om at få ryddet op og flyttet ordentligt på plads i mit nye kreative værksted - førte til denne "oversprings-handlings"-pæretærte ♥






Pæretærte med mandelbund

Lav første en mørdej af 120 g smør, 180 g hvedemel, 100 g sukker og 1 æg.
Når den er samlet rulles den ud og kommes i en smurt tærteform.

Herefter skal du bruge nogle syltede eller vanillekogte pærer pærer, enten fra dåse eller, endnu bedre, hjemmelavede: Skræl, halver og tag kernehuset ud af 4 pærer. Kog dem ved svag varme sammen med 150 g sukker, vand der dækker, lidt citronsaft og en halv vanillestang. De skal koges til de er møre ved svag varme

Herefter tages de op af kogelagen, køler lidt af, skæres i ½ cm tynde skiver.

Mandelfyld laves ved at smelte 50 g smør som blandes med 100 g mandelflager, 3 spsk mel, 1/4 - 1/2 dl appolinaris og 1 æg. Røres ensartet og smøres ud på tærtebunden. 

Læg herefter de skivede pærer pænt rundt ovenpå fyldet. Bag tærten ved 175 gr. ca. 40 min.

Efter bagning kan tærten evt. glaseres med lidt smeltet lys marmelade - det gør den fint blank.

Nydes med flødeskum og cremefraiche  ♥


Oprindelig opskrift fra "Kager der smager" af Alette Bertelsen 


1 kommentar:

  1. Hej Jette
    En rigtig fin og varieret blog du har! Jeg har lagt mig til som følger hos dig.
    Jeg <3 også Molo`s tøj, ligesom dig :-)

    Ønsker dig en dejlig weekend!

    Kh Marthe

    SvarSlet

Kommentarer er altid velkomne!