8. juni 2012

Sommersaft

Essensen af den tidlige sommer må være rabarbersaft! Det er fortrøstningsfuldt at stå og lave saft af de nye rabarber på en regnvåd junidag. Det dufter godt og har den mest fantastiske farve.

Hvis du også vil lave din egen dejlige saft så er her min opskrift (beklager jeg ikke er så god til præcise mængdeangivelser - jeg har det med at smage mig frem og ændre undervejs...)


Rabarbersaft 
½ kg skyllede, rensede rabarber
ca. 1 l vand (Rabarberne skal være  dækkede og så ha' ihverftfald ½ l mere)
ca. 300 g sukker
½ ny vanillestang eller flere "brugte", tørrede vanillestænger 

Rabarber skæres i små stykker og koges op med vandet. Småkoger lige på kogepunktet lidt og trækker så ca. 15 minutter. Sies gennem et viskestykke eller saftklæde. Pres så meget saft ud af rabarberne du kan. Saften varmes så op igen med sukker og vanille. Lad den stå og trække ½times tid med vanillestænger og tag så disse op. Smag på saften - er den sød nok? Ellers tilsæt mere sukker, efterfulgt at en kort opvarmning.
Pas på med at det ikke koger for meget da saften så risikerer at miste noget af sin fine rosa farve. 
Flasker rengøres og skoldes (giv dem evt. bare en tur i opvaskemaskinen) Husk også flaskernes låg. Saften hældes på og lågene sættes på med det samme.

Afkøl saften og nyd den!

4 kommentarer:

  1. Uhmmm. Rabarber er det bedste. Sammen med ærter :-) Købte sommerens første pose danske ærter i dag. De var små, men smagte himelse

    SvarSlet
    Svar
    1. Den perfekte sommernydelse; Rabarbersaft og nye ærter! Så fåes det ikke bedre...

      Slet
  2. Dejligt med en opskrift. Jeg har tænkt forleden at jeg ville prøve at lave rabarber saft. Det ser lækkert ud.

    SvarSlet
  3. denne er ihvertfald enkel - og god :-)

    SvarSlet

Kommentarer er altid velkomne!